Tuesday, May 31, 2016

Catatan sebelum tidur

Jam didinding terus berdetak aaaa... 11.32pm. Takda apa pon, saja nak menulis sebelum tidur. . Owh ye, sabtu lepas kan majlis aqiqah anak buah aku, 28 mei.. macam2 terjadi pada tarikh keramat tu.. 28 mei 2011 kot, majlis kawen abg aku,belah laki.. velah perempuan bulan 4 rasanya.. 28 mei 2016 jugak majlis aqiqah anak buah aku.. 28 mei 2016 jugak biras aku, a.k.a adik kak ipar aku menghembuskan nafas terakhir setelah bertahun2 bertarung dengan kanser leukimia.. yg ni aku nak bercerita. Arwah, sebaya aku. 26tahun.. anak kedua dari 8 org adik beradik (kot). Kak ipar aku anak sulung, beza mereka hanyalah dlm 2thn cmtu. Dorang berdua sangat2 rapat. Arwah ni jugak menjadi kebanggaan keluarga kak ipar. Mana taknya, pada usia 25thn (2015) arwah berjaya melanjutkan pendidikan ke taraf PhD.. sedangkan aku di usia itu masih tercari2 kerja yang sesuai untuk aku berbekalkn degree kelas kedua. Nak dijadikan cerita sebelum arwah fly utk PhD, dia dah menjalani chemo dan hampir berjaya membuang sel kanser. Tapi setelah berbulan duduk di negara orang tanpa rawatan susulan dan penjagaan rapi, sel kanser menyerang kembali. Membuatkan arwah terpaksa ambil cuti 3bulan untuk merawat kanser itu.. 2minggu sebelum arwah meninggal, aku sempat berjumpa kat rumah ummi sebab nk lawat anak buah aku sambil sambut besday adik n mothers day. Masa tu keadaan arwah mcm hampir sehat.. badannya berisi smpaikan aku ingat tu saudara kak ipar aku.. seminggu lepas tu arwah admitted kt HUKM, doc sahkan darah dijangkiti kuman.. dan arwah terpaksa ditidurkan untuk mengurangkan jangkitan kuman dari terus merebak.. seminggu kemudian (28.05.16), dlm tengahari camtu ummi call kak ipar, gtaw arwah dah tenat.. berdesup kak ipar n abg aku balik kl walaupun majlis aqiqah belum selesai.. benarlah apa org kata, org baik slalu dijemput awal oleh Allah.. dlm 2.50pm cmtu abg aku wasap kate arwah dah takda.. Innalillah wa inna ilaihi rojiun.. sebak sungguh aku rasa.. sebab memang, arwah sangat baik orangnya.. dah la hensem, intelligent, sopan santun, dengar kata.. aku tak pernah bercakap dgn arwah, tp aku mengagumi dia dari jauh.. sungguhpun begitu, aku tetap terasa sedih atas kehilangan dia. . Saat aku tulis ni pon menitik air mata sebak. Semoga rohnya dicucuri rahmat.  Semoga Allah tempatkan arwah dalam kalangan orang beriman. Kalau ikot plan, bulan 9 ni patutnya arwah naik pelamin..kesian tunang dia.. Semoga tunang dia tabah hadapi dugaan..

No comments:

Post a Comment